Startsiden 
NMK Orkla




  NMK Orkla Facebook

Link til RSS fra Motorsport.no


Historie Bilcross Rallycross Rally Dragracing

Rally

Rally er bilsportens langdistansegren. Ofte kan løpene gå over flere dager og gjennom flere land. I Norge er det mest vanlig med såkalt minirally, dvs. løp som er maks. 25 mil lange. Rally skiller seg fra baneløp ved at man er to i bilen og kjører en registrert bil på vanlig vei. Løpet deles inn i transport- og fartsetapper. Transportetappene kjøres på offentlig vei, og deltakerne skal følge vanlige trafikkregler. Disse etappene kjøres på idealtid. Mellom transportetappene kjøres det fartsetapper. Fartsetappene kjøres på avstengte skogs- og gårdsveier. Bilene starter enkeltvis, og det gjelder å kjøre etappen på kortest mulig tid. Hver deltakerbil har med eget serviceteam. De gir assistanse på angitte serviceplasser. Føreren i en rallybil har stort sett i oppgave å kjøre bilen på best mulig måte. Kartleserens ansvar er å påse at de følger rett løype gjennom hele løpet og passe klokka. I de fleste løp kjøres det med såkalte noter. Dette er en detaljert beskrivelse av fartsetappen hvor svinger med gradering, avstander og veistandard er anmerket. Kartleseren leser notene i koder. Rally er delt inn i grupper som igjen er delt inn i klasser avhengig av motorens sylindervolum. I tillegg er det delt inn i førerklasser med nybegynnere og mere erfarne førere. Blant klassene finner vi alt fra trimmede ekstreme biler til standardbiler. I tillegg finnes det klasser for historiske biler.

Sponsorer



L A web & data
L A web & data
Drugli Maskin AS
Orkdalsbanken
Meldal sparebank
Ringli Dekkservice
Svinsås Auto AS
Syrstadeng Bil AS
Orkdal Bil AS
Chr. Salvesen & Chr. Thams
Bjørnås Transport
Stig Vaslag Kranservice
BEST Vormstad


Copyright © lawd All rights reserved.