Rally er bilsportens langdistansegren. Ofte kan løpene gå over flere dager og gjennom flere land.
I Norge er det mest vanlig med såkalt minirally, dvs. løp som er maks. 25 mil lange.
Rally skiller seg fra baneløp ved at man er to i bilen og kjører en registrert bil på vanlig vei.
Løpet deles inn i transport- og fartsetapper. Transportetappene kjøres på offentlig vei,
og deltakerne skal følge vanlige trafikkregler. Disse etappene kjøres på idealtid.
Mellom transportetappene kjøres det fartsetapper. Fartsetappene kjøres på avstengte skogs- og gårdsveier.
Bilene starter enkeltvis, og det gjelder å kjøre etappen på kortest mulig tid.
Hver deltakerbil har med eget serviceteam.
De gir assistanse på angitte serviceplasser. Føreren i en rallybil har stort sett i oppgave å kjøre bilen på best mulig måte.
Kartleserens ansvar er å påse at de følger rett løype gjennom hele løpet og passe klokka. I de fleste løp kjøres det med såkalte noter.
Dette er en detaljert beskrivelse av fartsetappen hvor svinger med gradering,
avstander og veistandard er anmerket. Kartleseren leser notene i koder.
Rally er delt inn i grupper som igjen er delt inn i klasser avhengig av motorens sylindervolum.
I tillegg er det delt inn i førerklasser med nybegynnere og mere erfarne førere.
Blant klassene finner vi alt fra trimmede ekstreme biler til standardbiler.
I tillegg finnes det klasser for historiske biler.