Bilcross er den rimeligste formen for baneløp og den grenen med flest lisensierte førere i Norge.
Grenen er nasjonal.
Mange starter sin karriere i bilcross, for deretter å avansere til større klasser, for eksempel rallycross.
En av grunnene til at dette er blitt «folkesporten» innen bilsport,
er regelen om at deltakeren plikter å selge bilen for kr.7.000,- dersom det er bud på den.
Hvem som helst kan legge inn bud på en bil, også publikum.
Personlig sikkerhetsutstyr og stol følger ikke bilen ved salg. Dersom det er flere bud på en bil, avgjøres salget ved loddtrekning.
Derfor er det stort sett utrangerte biler som benyttes, og kostnadene holdes nede.
Banene som benyttes er 500 – 1500 m. Banedekket er grus eller grus/fast dekke. Bilcross minner mye om rallycross, men både bilene og banene holder en lavere standard.
I bilcross tillates mere kontakt mellom deltakerne. Dette fører til at grenen er publikumsvennlig og full av action!
Det tillates også Bilcrossbiler i egne klasser i bakkeløp.
Bilcross utøves over hele landet, og det dukker stadig opp nye arrangørklubber. Bilcross er den store «familiegrenen».
I henhold til reglementet, kan en og samme bil benyttes i dame-, herre- og juniorklassen.
I bilcross kan du delta som debutant i de tre første løpene dersom du ikke har hatt noen form for lisens tidligere. Som debutant deltar du utenom konkurranse,
og du er fritatt fra anbudsbestemmelsene (salg av bilen).
Bilcross junior
Klassen er for
juniorer. Det er tillatt å delta fra det året du fyller 16 år. Juniorer
deltar i samme arrangement som seniorer, men kjører i egen klasse. Bilene
som benyttes er identiske med seniorbilene. Det kreves teoretisk og praktisk
kurs før deltakelse i løp eller trening.